Tu-154 – pasażerski samolot średniego zasięgu, produkcji radzieckiej, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. Samoloty te używane były przez linie lotnicze byłego ZSRR, Bułgarii, Kuby, Rumunii, Węgier, KRL-D i Syrii. Samoloty Tu-154 zostały wycofane z PLL LOT, jednak dwie maszyny typu Tu-154M Lux znajdują się na wyposażeniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, jako samoloty do przewozu władz państwowych. Tu-154 to samolot trójsilnikowy, o konstrukcji duralowej, półskorupowej. Skrzydła o skosie +35°, zbiorniki paliwa w skrzydłach. Wyposażony do lotów bez widzialności, podwozie chowane, trójwózkowe, z kołem przednim. Załogę stanowi dwóch pilotów, nawigator i mechanik pokładowy.

Podstawowe dane techniczne Tu – 154:

Kliknij aby powiększyć zdjęcie

Długość: 47,9 m

Wysokość: 11,4 m
Rozpiętość: 37,55 m
Powierzchnia nośna: 201,5 m2
Masa własna: 43 500 kg
Maksymalna masa startowa: 90 000 kg
Prędkość minimalna: 235 km/h
Prędkość maksymalna: 950 km/h
Pułap maksymalny: 11 000 m

Dokładny opis danych technicznych samolotu Tu – 154

Historia
Oblot prototypu nowego samolotu pasażerskiego odbył się 4 października 1968. W 1972 do służby weszły pierwsze maszyny tego typu. W 1973 oblatano natomiast Tu-156A, a w 1975 wszedł on do produkcji. Od 1977 produkowany był Tu-156B. W 1981 powstał prototyp Tu-154M przemianowany w 1982 na Tu-164, później jednak powrócono do pierwotnego oznaczenia.
Wersje
Tu-154 – pierwsza wersja seryjna napędzana silnikami NK-8-2
Tu-154A – wersja z silnikami NK-2U o większym ciągu i większym zapasie paliwa
Tu-154B – wersja o zwiększonym udźwigu napędzana silnikami NK-8-2U
Tu-154B2 – wersja Tu-154B wyposażona w lepszą awionikę
Tu-154S – wersja transportowa Tu-154B o powiększonym udźwigu
Tu-155 – eksperymentalny Tu-154 w którym środkowy silnik był napędzany metanolem
Tu-156 – eksperymentalny Tu-154 w którym wszystkie silniki były napędzane metanolem
Tu 154M (Tu-164) – wersja z oszczędniejszymi silnikami D-30KU-154, o wydłużonym zasięgu
Tu-154M2 – dwusilnikowa wersja z nowymi silnikami PS-90A, w fazie projektu
Opis konstrukcji:
Samolot trójsilnikowy, o konstrukcji duralowej, półskorupowej. Skrzydła o skosie +35°, zbiorniki paliwa w skrzydłach. Wyposażony do lotów bez widzialności, podwozie chowane, trójwózkowe, z kołem przednim. Załogę stanowi dwóch pilotów, nawigator i mechanik pokładowy
Wymiary i osiągi:
Tu-154 Tu-154A Tu-154B Tu-154S Tu-154M
długość 47,9 m 47,9 m 47,9 m 47,9 m 47,9 m
wysokość 11,4 m 11,4 m 11,4 m 11,4 m 11,4 m
rozpiętość 37,55 m 37,55 m 37,55 m 37,55 m 37,55 m
powierzchnia nośna 201,5 m˛ 201,5 m˛ 201,5 m˛ 201,5 m˛ 201,5 m˛
ilość pasażerów/masa ładunku 167 169 180 ? 180
masa własna 43 500 kg 43 500 kg 50 775 kg ? 54 000 kg
maksymalna masa startowa 90 000 kg 94 000 kg 98 000 kg ? 102 000 kg
prędkość minimalna 235 km/h 235 km/h 235 km/h 235 km/h 235 km/h
prędkość maksymalna 950 km/h 950 km/h 950 km/h 950 km/h 950 km/h
pułap maksymalny 11 000 m 11 000 m 11 000 m 11 000 m 11 000 m

Dodatkowe informacje o Tu-154M Lux używanych w 36 SPLT. Na stanie pozostają dwa samoloty :

Numer boczny 101, numer seryjny 90A-837, wyprodukowany 29.06.1990, zakupiony przez MON dostarczony do 36 SPLT 12.07.1990.

Kolejna maszyna ma numer boczny 102, numer seryjny 90A-862, wyprodukowany 25.12.1990, zakupiony przez PLL LOT, tutaj otrzymał rejestrację SP-LCO, Urząd Rady Ministrów ,odkupił samolot w 1994 roku i przekazał do eksploatacji do 36 SPLT w marcu 1995 r  do przewozu VIP-ów