Mitsubishi i MIEV Japońskie auto z napędem elektrycznym podbija rynek Polski

To auto jest zupełnie inne od wszystkiego, co mijacie na ulicy. Choć jeszcze nie dotarło z dalekiej Japonii, już elektryzuje kierowców nad Wisłą. Także ceną! Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny – Mitsubishi i-MIEV został właśnie wprowadzony do oferty polskiego oddziału Mitsubishi Motors. Można już składać zamówienia na ten pojazd a pierwsze samochody przypłyną do Polski z Japonii wczesną wiosną 2011 roku.

„Co ciekawe jeszcze przed oficjalną premierą rynkową w naszym kraju sprzedano 25 sztuk Mitsubishi i-MIEV: 4 z nich trafią do fińskiej firmy energetycznej Fortum, 1 – do biura rozwoju jednego z polskich miast, a pozostałe 20 do przedsiębiorstwa z branży energetycznej. Nowy pojazd elektryczny wzbudza duże zainteresowanie wśród klientów instytucjonalnych: firm z sektora energetycznego, elektrowni, służb miejskich a także władz miast, które promują ekologiczne środki transportu.” – mówi dziennikowi.pl Kinga Lisowska z MMC Car Poland.

Firma Mitsubishi Motors jako pierwszy koncern motoryzacyjny na świecie opracowała i wprowadziła do sprzedaży samochód z napędem elektrycznym – Mitsubishi i MIEV. Auto jest dostępne w Japonii od lipca 2009 roku a wersja europejska zadebiutowała podczas wystawy motoryzacyjnej w Paryżu. Produkcja Mitsubishi i-MIEV przeznaczonego dla europejskich odbiorców rozpoczęła się 6 października w japońskiej fabryce Mizushima. Jak obliczyli ludzie z Mitsubishi koszt przejechania 1 km jest o jedną trzecią niższy w porównaniu z napędem konwencjonalnym.

„Cieszymy się, że obecnie jako jedyna firma w Polsce i na świecie mamy w ofercie seryjnie produkowane auto elektryczne. Zauważamy, że wiele firm w naszym kraju docenia wagę problemu ochrony środowiska a na dowód tego chce kupować i promować ekologiczne pojazdy, takie, jak Mitsubishi i-MIEV.” – powiedział Arkadiusz Tomala, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Mitsubishi. „Jako pionierzy przecieramy szlaki i mamy nadzieję, że już niedługo ta technologia
upowszechni się a wysoki koszt produkcji baterii a co za tym idzie cena pojazdu spadną, dzięki korzyści skali i jednocześnie powstanie sieć stacji doładowywania.” – dodał.

Mitsubishi chwali się również, że jest jedynym producentem na świecie, który przeprowadził tak drobiazgowe testy drogowe modelu elektrycznego – do dziś testowe wersje i-MIEV pokonały pół miliona kilometrów, co odpowiada 12 okrążeniom kuli ziemskiej. i-MiEV korzysta z kompaktowego i lekkiego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który opracowano specjalnie dla tego samochodu. Taka jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy
już od bardzo niskich obrotów (180 Nm – 0 do 2000 obr/min), wytwarza moc 66,6 KM/49 kW. Gdy samochód zaczyna zwalniać, włącza się system odzysku energii hamowania, który przełącza silnik w tryb pracy generatora prądu, a wytworzoną energie elektryczną oddaje do akumulatorów trakcyjnych pojazdu.

Samochód zaprojektowano z myślą o stosowaniu dwóch trybów ładowania akumulatorów trakcyjnych. Producent podkreśla, że czas ładowania zależy od temperatury otoczenia i stopnia rozładowania baterii.

Tryb zwykłego ładowania, z wykorzystaniem energii ze zwykłego domowego gniazdka elektrycznego, pozwalający za pomocą specjalnego kabla i gniazda umieszczonego na prawym tylnym błotniku naładować akumulatory z typowej w Europie sieci prądu zmiennego o napięciu 230V 1 fazowy (16A). Pełne ładowanie akumulatorów samochodu i-MiEV trwa około 6 godzin.

Tryb szybkiego ładowania umożliwiający uzyskanie częściowego naładowania akumulatorów w krótkim czasie, ale dostępny tam, gdzie dostawcy energii, władze lokalne lub inne firmy zainstalowały terminale szybkiego ładowania. W takich miejscach i-MiEV może być podłączony do terminalu szybkiego ładowania poprzez gniazdo znajdujące się na tylnym lewym błotniku samochodu. Naładowanie całkowicie rozładowanych akumulatorów do 80 proc. ich maksymalnej pojemności, w trybie szybkiego ładowania, przy użyciu napięcia trójfazowego 400V i przy mocy 50kW zapewnianej przez terminal, trwa około 30 minut . Eksploatacja samochodu elektrycznego różni się wyraźnie od eksploatacji samochodu spalinowego również w zakresie ponoszonych kosztów, szczególnie w przypadku kosztów „tankowania” różnica ta jest dramatyczna.

W Europie, biorąc za przykład Francję, pełne ładowanie akumulatorów kosztuje około 2 euro (ok. 8 zł). Koszty serwisowania samochodu i-MIEV będą również znacznie niższe, dzięki zlikwidowaniu potrzeby obsług i wymian elementów eksploatacyjnych silnika spalinowego, a także skrzyni biegów.

Ważną sprawą dla kosztów eksploatacji jest długość i warunki gwarancji. Na samochód i-MiEV MMC udziela dostosowanej do specyfiki samochodu elektrycznego 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.

DZIENNIK.PL

  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>