Czy Augmented Reality wspiera działania marketingu B2C?

marketingu B2C

B2C jest skrótem od angielskiego pojęcia „business to client”. B2C oznacza relację, jaka występuje pomiędzy przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi. Zawieranie transakcji pomiędzy sprzedawcami a indywidualnymi klientami, najczęściej odbywa się przy użyciu środków elektronicznych, takich jak internet. B2C obejmuje takie działania jak:

 

● przygotowanie oferty

● przygotowanie zamówienia

● potwierdzenie zamówienia

● płatność ● realizacja transakcji

● wystawienie dokumentów związanych z realizacją transakcji

● marketing

 

Marketing w B2C

 

Marketing w B2C skupia się na dotarciu z produktem oraz komunikatem reklamowym do klientów z segmentu konsumenckiego. Marketing B2C jest przeciwieństwem marketingu relacyjnego, który jest stosowany w marketingu B2B. To, co charakteryzuje marketing B2C to:

 

  • zdecydowanie większy nacisk na emocje niż na logikę
  • kładzenie większego nacisku na takie narzędzia marketingowe jak na przykład promocje
  • konieczność dotarcia do dużych grup
  • użycie oraz zwiększenie roli masowych mediów społecznościowych.

 

Kluczem dobrego marketingu jest znalezienie odpowiedniego miejsca, w którym znajdują się klienci. Jednak zanim zacznie się ich szukać, to trzeba zastanowić się, oraz precyzyjnie zdefiniować, kto znajduje się w docelowej grupie klientów, bowiem posiadanie precyzyjnie dobranej grupy docelowej pomaga zdefiniować rodzaj nie tylko wysyłanych komunikatów, ale też określić miejsce ich dystrybucji. Miejsc do zdobywania klientów jest sporo, wymienić można między innymi:

 

media społecznościowe - w obecnych czasach, nie ma chyba osoby, która nie byłaby świadoma faktu, że social media „sprzedają”. Jest to spowodowane tym, że ludzie coraz więcej czasu spędzają z telefonem, czy tabletem w rękach, lub szerzej mówiąc w internecie, i dlatego właśnie sprzedawcy koncentrują się na takich portalach jak: Facebook, Instagram, czy im pokrewnych. Należy jednak pamiętać, że użytkownicy tych portali, nie szukają przede wszystkim treści sprzedażowych, jednak zawsze istnieje duża szansa, że pokazana treść go zainteresuje. Aby marketing w social mediach był skuteczny, trzeba regularnie, długofalowo budować swoją obecność, tworzyć wartościowe treści (z punktu widzenia odbiorcy, nigdy nadawcy) oraz odpowiadać na potrzeby swoich potencjalnych klientów, co może w efekcie przynosić regularną, stałą sprzedaż z tego kanału

 

point-of-sales - POS, już sama nazwa wskazuje, że działania marketingowe w B2C można prowadzić bezpośrednio w punktach sprzedaży. Taki rodzaj reklamy ma sporo zalet, wymienić można między innymi możliwość docierania do masowego odbiorcy. Reklamy o szerokim zasięgu można stosować w strategicznych punktach, na przykład w miejscach często odwiedzanych przez mieszkańców miast, w drodze do pracy czy szkoły, w centrach handlowych, stacjach benzynowych, czy okolicznych ulicach. Tego typu reklamy dają dużą przestrzeń w kwestii dostosowania jej treści do własnych potrzeb oraz oczekiwań stawianych przez klientów

 

BTL oraz ATL - BTL jest w tym przypadku rozumiany jako wszelkiego rodzaju materiały reklamowe rozlokowane w miastach, natomiast ATL (ang. above the line) rozumiany jest jako działania w mediach masowych. Ponieważ w marketingu B2C chodzi przede wszystkim o efekt skali, dlatego dobrym wyborem będzie zastosowanie polityki „spray and pray”, oraz przedkładanie ilości nad jakość przekazu. Dlatego też zintegrowane kampanie marketingowe, wykorzystują różne kanały, aby dotrzeć do konsumenta, dzięki czemu wzrasta wskaźnik rozpoznawalności marki - co często jest kluczowe podczas podejmowania decyzji w trakcie zakupu.

 

point-of-sales

 

Co to jest Augmented Reality?

 

Rozszerzona Rzeczywistość (ang. Augmented Reality), jest to technologia, która łączy ze sobą dwa światy: rzeczywisty oraz wirtualny. Polega to na tym, że otaczający nas świat jest wzbogacany między innymi o dodatkowe informacje, animacje lub grafiki. Inaczej mówiąc, na obraz rzeczywisty, który jest przechwytywany przez kamerę, elementy nanoszone są za pomocą aplikacji.

 

Augmented Reality a marketing w B2C

 

Rozszerzona Rzeczywistość jest coraz częściej wykorzystywania w działaniach marketingowych, aż 80% informacji, które przyswajamy, są danymi wizualnymi. Co w praktyce oznacza to, że najlepiej przyswajamy wiedzę zawartą w obrazach, zdjęciach, oraz filmach wideo. Na początku technologia AR w marketingu polega na skanowaniu kamerą wydrukowanego elementu, a następnie nałożeniu go na trójwymiarową grafikę. Obecnie technologia Rozszerzonej Rzeczywistości bardzo się rozwinęła i wykorzystuje takie techniki jak wykrywanie twarzy lub głosu, czy określanie kierunku, oraz współrzędnych geograficznych. AR zdecydowanie zwiększa zaangażowanie użytkowników, dzięki czemu chętniej identyfikują się oni z daną marką.

 

Augmented Reality

 

 

Doskonałym przykładem są tutaj takie firmy jak:

 

Coca-Cola - to marka, która nie pierwszy i na pewno nie ostatni raz wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość. Pierwszą we współpracy z WWF zorganizowała już w 2013 roku. Tym razem AR zostało wykorzystane w kampanii „Mall of Scandinavia” i miało za zadanie zaszczepić w osobach biorących udział w kampanii nawyk recyklingu zużytych puszek. Przed ekranem, który był ustawiony w centrum handlowym, wirtualne puszki, oraz butelki oczywiście Coca-Coli ożyły i próbowały zachęcić ludzi do interakcji z nimi, czyli zbierania, oraz wyrzucania ich do wirtualnych koszy

 

Burger King - każdy chyba wie, kto jest głównym konkurentem tej znanej na całym świecie sieci fast foodów. Do „walki” ze swoim przeciwnikiem wykorzystuje on wszystkie dostępne chwyty, w tym nowoczesne technologie. Dlatego też w marcu 2019 roku w Brazylii Burger King rozpoczął kampanię reklamową „Burn That Ad”, gdzie za pomocą dostępnej aplikacji klienci mogli spalić reklamę konkurencji (ulotkę, billboard, lub inną) w zamian zaś otrzymywali darmowego burgera

 

Sephora - ta znana drogeria, pomaga przetestować kupującemu dany kosmetyk, użytkownik robi zdjęcie stroju, który zamierza założyć na daną okazję, a dzięki aplikacji może dobrać idealną pomadkę, lub cienie do powiek. Ale to nie wszystko, użytkownik ma możliwość „przymierzenia” całego kompletnego makijażu, dzięki czemu może się on przekonać, jak cała kompozycja wygląda ja jego twarzy

 

Nicorette - każdy kto zmaga się z nałogiem papierosowym i chociaż raz próbował go pokonać, z pewnością zna tę markę. W niedawnej kampanii, która była realizowana w Londynie, Nicorette podjęło współpracę z instruktorem slackliningu. Kampania „Augmented Reality - Nicorette” odbywała się na stacji King Cross i dała osobom znajdującym się na stacji możliwość przeżycia dreszczyku emocji i wejścia w skórę Davida. To dzięki AR osoby biorące udział w kampanii mogły poczuć się tak, jakby chodziły po linie na wysokości oraz przekonać się jakie wyzwania, towarzyszyły Davidowi podczas walki związanej z rzucaniem palenia

 

IKEA - ten słynny szwedzki sklep z meblami, również nie stroni od nowości technologicznych, bardzo chętnie wykorzystuje Rozszerzoną Rzeczywistość w sprzedaży internetowej. Przy pomocy aparatu fotograficznego, który jest umieszczony w telefonie lub tablecie, kupujący może interesujące go przedmioty „przymierzyć” we własnym domu, oraz sprawdzić jak się w nim prezentują. Jest to bardzo dobry chwyt marketingowy, zachęcający do zakupu, zwłaszcza osoby niezdecydowane lub niepewne swojego wyboru

 

Facebook - najbardziej znana strona społecznościowa ogłosiła na konferencji F8, że pracuje nad nową funkcją, która wykorzystuje AR w reklamach. Na ten moment, jest ona jeszcze w fazie testów, ale pierwsza firma, dostąpiła zaszczytu jej przetestowania, mowa tutaj o marce okularów Michael Kors. Testowana funkcja wygląda jak zwykły post na tablicy, jednak posiadała ona dodatkową informację „Stuknij aby zobaczyć”. Po kliknięciu aplikacja uruchamiała aparat, a na naszym nosie pojawiały się promowane okulary, gdy klient wybierał te idealne, to zostawał on przekierowany na stronę sklepu, gdzie mógł kupić wybrany model.

 

Jak widać firmy, które zdecydują się na wykorzystanie Rozszerzonej Rzeczywistości, mają bardzo duże pole do popisu, jedyne co może je ograniczać to środki finansowe, lub jeżeli tego im nie brakuje to ich własna wyobraźnia.

Więcej o rozszerzonej rzeczywistości pod linkiem https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/

Dodaj komentarz

Czysty tekst

kategoria
Polish